Hjelpetelefonen
116 123

Gode råd til deg som er pårørende

Pårørende kontakter ofte Hjelpetelefonen. Her finner du gode råd.

Denne listen er hentet fra IS-1512.

Skaff deg oversikt over situasjonen:

  • Hvem er ansvarlig for behandling av den som er syk? (navn/telefonnummer)
  • Når passer det at jeg tar kontakt?
  • Hvordan vurderer dere tilstanden til den som er syk? (OBS! Denne informasjonen får du kun ved pasientens samtykke)
  • Har dere noe skriftlig informasjon som jeg kan få?
  • Hvilken plan har dere for behandlingen nå? (Husk samtykke)
  • Er det planlagt å igangsette individuell plan? (Husk samtykke)
  • Hvilke forventninger har dere til meg som pårørende?
  • Hvilke rutiner har dere for å involvere pårørende?
  • Hvor kan jeg be om hjelp når det er krise?

Medvirk i forhold til behandlingen av pasienten

  • Delta i ansvarsgrupper og andre grupper som etableres rundt den som er syk
  • Lær å kjenne varselsignaler og symptomer på tilbakefall
  • Gi tilbakemelding til helsepersonell på den jobben de gjør

Ha fokus på din egen helse

  • Forsøk å fortsette med dine vanlige rutiner
  • Sett av tid til egne aktiviteter
  • Prøv å bevare nettverket ditt
  • Snakk med dine nærmeste om det du opplever
  • Reduser krav til egen effektivitet i vanskelige sykdomsperioder
  • Ta kontakt med din fastlege dersom du er bekymret for egen helsetilstand

Noen råd knyttet til samhandling med den som er syk

  • Vær oppmerksom på at den som er syk kan ha behov for litt avstand i perioder
  • Vær klar og tydelig når du snakker
  • Forstå oppførsel du opplever som vanskelig som symptom på sykdom, ikke som en del av personligheten til den som er syk
  • Senk forventningene til den som er syk i vanskelige sykdomsperioder
  • Gi tilbake ansvar gradvis
  • Prøv å overse det du ikke kan forandre
  • Vær tålmodig
  • Ha fokus på det dere får til

Ha fokus på familien som helhet

  • Prøv å ha samtaler/aktiviteter som ikke handler om den syke
  • Husk at eventuelle søsken til den som er syk har egne behov
  • Ha særlig fokus på behovene til mindreårige barn/søsken
  • Innhent kunnskap om barns måte å reagere på når noen i familien blir alvorlig syk
  • Snakk med barnet om barnets følelser og opplevelser. Etterspør hjelp til dette ved behov
  • Informer sentrale støttepersoner for mindreårige barn/søsken om familiens situasjon (f. eks. kontaktlærer, helsesøster, foreldre til barnets venner)
  • Bruk utvidet familie og venner som støtte. Ikke vær redd for å be om hjelp

Se alle nyhetene fra Hjelpetelefonen Nyheter fra Hjelpetelefonen