5. sep 2018 Hjelpetelefonen

Oppbemanner Hjelpetelefonen for seerne

I uke 36 er det ny sesongpremiere på den norske dokumentarserien «Jeg mot meg». 

foto: NRK

Som tidligere, får vi følge unge mennesker som snakker om utfordringene de står i. En gang i uken samles de til gruppesamtaler med psykolog Peder Kjøs, og sammen forsøker de å løse problemene sine.På forespørsel fra NRK, vil Hjelpetelefonen også i år oppbemanne tjenestene sine slik at seere som ønsker det kan ta kontakt etter programmet.

I dokumentarserien på NRK1 og NRKTV møter vi åtte unge mennesker som gjennom egne videodagbøker synliggjør de psykiske utfordringene de lever med til daglig. En av de unge menneskene vi møter i serien, er Amund (23) fra Stjørdal i Trøndelag som droppet ut av ungdomsskolen og ble gamer i World of Warcraft. Nå vil han tilbake til det virkelige livet igjen, men han står helt uten venner eller noen form for utdanning.

I tillegg til “Jeg mot meg” ,skal vi også snart møte Else Koss Furuseth på TVNorge med hennes program «Else om: selvmord». Else vet godt hvordan det føles når noen man er glad i velger å begå selvmord. I sin nye programserie skal komikeren prøve å forstå hvorfor så mange mennesker ser døden som en løsning på sine problemer. Målet hennes er å lage en serie om selvmord som gir deg lyst til å leve. I den anledning er Hjelpetelefonen invitert til å være tilstede under Else sitt arrangement ‘Åpent hus hos Else’ den 10.september hvor vi vil bidra med råd og tips og varme klemmer. 

SAMARBEIDER MED NRK og TVNorge

- Temaene som tas opp i denne programserien, er noe vi daglig møter både på Hjelpetelefonen 116 123, og i skrivetjenesten vår Sidetmedord.no, sier daglig leder Aslaug Timland Dale i Hjelpetelefonen. 

- Vi synes det er flott å kunne bistå programserier som «Jeg mot meg» og «Else: Om selvmord», og har derfor valgt å oppbemanne våre tjenester i denne perioden. På den måten kan de som har behov for et trygt sted å dele tanker og følelser etter programmets slutt, komme i kontakt med oss. Hun fortsetter med å si at Hjelpetelefonen også ser frem til å være tilstede under Elses arrangement, og håper vi der kan bidra med gode innspill rundt det å møte medmennesker i krise. 

 

LENGRE CHAT

I tillegg til å forsterke ordinær bemanning blir det flere muligheter for å chatte med veilederne denne perioden.

- da holder vi chatten åpen på mandag og tirsdag fra klokka 20.00 – 01.00 og onsdag fra klokka

20.00 – 23.00. Alle som ønsker å skrive til våre veiledere og få raskt svar kan da gå inn på  sidetmedord.no. Ved å trykke på snakkeboblen nederst til høyre på nettsiden, åpner du chat-dialogen. Om du ønsker å sende en lengre melding til oss, kan du gjøre det ved å registrere deg på siden med en brukerprofil. Alle som benytter «skriv til oss» inngangen, vil få svar på innen 48 timer.  Du kan også ringe til oss på telefon 116 123. Vår telefon er åpen hele døgnet. Alle tjenestene er gratis, sier Timland Dale. 

 

VIL HJELPE

Tjenestens mål er at alle som tar kontakt, skal føle seg sett og hørt. Veilederne har god kompetanse på å finne fram til hjelpe- og aktivitetstilbud rundt omkring i landet, for dem som trenger det. Ved gitt samtykke kan veilederne også kontakte hjelpeapparatet, som for eksempel legevakt, for innringere og innskrivere.

- Mange lurer på hva slags bakgrunn veilederne på Hjelpetelefonen og sidetmedord.no har. De har variert yrkesfaglig og erfaringsmessig bakgrunn og har god spredning i alder. De får systematisk oppfølging i form av veiledning og kurs, blant annet “  ”http://vivatselvmordsforebygging.net/" target="_self">Førstehjelp ved selvmordsfare", som er et landsdekkende undervisningsprogram, forteller Timland Dale.

Flere saker fra Hjelpetelefonen