Krisene tar ikke sommerferie
I juli har Hjelpetelefonen hatt en økning på 20 prosent i antall henvendelser sammenliknet med 2011. – Om sommeren tar hjelpetjenestene ferie. Det gjør sommerferien tung for mange, forteller Inger Ellingsen, daglig leder ved Hjelpetelefonen.
Mange nyter lange dager og fri i juli. Men for mange kan sommeren være en tung tid. Tiden går saktere og det tømmes rundt en. Både hjelpeapparat og kontaktnettverket er på ferie.
Det er ikke større pågang på Hjelpetelefonen om sommeren enn ellers i året.
- Men det er det kanskje en annen type innringere om sommeren. Det er særlig ensomme og de med lite kontaktnett rundt seg som ringer Hjelpetelefonen om sommeren, sier Ellingsen.
Familierelasjoner og ventetid er temaer
Flere innringere forteller om problemer i familien. Det kan allerede være vanskelige relasjoner mellom familiemedlemmer, og dette blir tydeligere når en tilbringer mer tid sammen i ferien.
- Veilederne våre forteller også om innringere som er frustrerte over at det er lenge til høsten, og at de ønsker å komme i gang med aktiviteter som fungerte godt før det ble sommerferie. Ventetiden kan bli lang for noen, sier Ellingsen.
Selv har Hjelpetelefonen vært i media flere ganger i forbindelse med ferie- og høytider de siste årene, for å skape oppmerksomhet rundt denne problemstillingen.
- Vi tror at det ikke er så mye som skal til for at ting skal bli bedre. Har man et telefonnummer å ringe hvis det skjer noe er man langt på vei. Videre er det viktig å lage en plan hvis noe akutt skal oppstå, uttalte Ellingsen til Telemarksavisa tidligere i sommer.
Økt pågang rundt minnemarkeringen
Hjelpetelefonen hadde også flere henvendelser i dagene rundt ettårsdagen for 22.juli-hendelsene.
- Det var likevel ikke selve hendelsene folk ønsket å snakke med oss om, forteller Ellingsen.
- Men det virker som at oppmerksomheten om det følelsesmessige rundt 22. juli-hendelsen og minnemarkeringen gjorde folk mer oppmerksomme på egne opplevelser av sorg og tap, og da ringer de oss, sier Inger Ellingsen.