10. jun 2016 Hjelpetelefonen

Facebook inngår samarbeid med Hjelpetelefonen

Facebook ønsker å hjelpe brukere som sliter med selvmordstanker og selvskading. De som ønsker hjelp vil fra i dag henvises til blant annet Mental Helses landsdekkende tjeneste, Hjelpetelefonen.

I dag, fredag 10. juni, lanserer nemlig Facebook nye globale støttefunksjoner.

- Vi er veldig glade for at vi i dag kan introdusere disse støttefunksjonene globalt, og i samarbeid med Hjelpetelefonen her i Norge. Vi vil at mennesker skal føle seg velkomne og trygge hos oss, og vite at det fins hjelp man kan oppsøke ved behov, sier Christine Grahn.

Hun er Facebooks public policy manager for Norge, Sverige, Finland og Island. Grahn påpeker at det er en selvfølge at Facebook fins i norsk versjon. På samme måte er det viktig for det internasjonale selskapet å samarbeide med lokale aktører. Ved at Facebooks hjelpesenter henviser til tjenester drevet av norske organisasjoner, blir støttefunksjonene mer relevante for brukere i Norge. 

KONTAKTES AV BEKYMREDE BRUKERE

Grahn forklarer at alle de ulike funksjonene i Facebook er under kontinuerlig vurdering, for å kunne utvikles videre. Bakgrunnen for de nye støttefunksjonene, er at selskapet får henvendelser fra brukere som forteller at en venn har publisert noe på det sosiale mediet, som tyder på at hun eller han ikke har det bra.

- I slike situasjoner er det viktig for Facebook å gjøre relevant støtte tilgjengelig. Gjennom samarbeidet med Hjelpetelefonen kommer vi til å kunne gi mennesker som befinner seg i en tung situasjon, kontaktinformasjon til ekspertise, som i sin tur kan gi ytterligere hjelp.

I den nye funksjonen som lanseres i dag vil Hjelpetelefonens kontaktinformasjon bli synlig for brukere som har publisert noe som er selvmordsrelatert, og som Facebook-vennene deres reagerer og rapporterer på.

- PRIORITERER TRYGGHET

Facebook er som de fleste vet, et sted der mennesker har mulighet til å dele meninger og tanker med hverandre. Selskapet mener at en forutsetning for at brukerne skal velge å gjøre nettopp det, er at de kjenner seg trygge.

- Trygghet er også en av våre aller viktigste prioriteringer, sier Grahn, og peker på at det blant annet finnes regler for hva man har lov til å publisere på nettstedet.

Facebook har også gitt brukerne mulighet til å velge hvem som kan se innleggene de publiserer, og til å blokkere andre brukere som har en uønsket oppførsel.

- Lokalt samarbeid, som det med Hjelpetelefonen, er en viktig del av det arbeidet vi gjør for å øke tryggheten til brukerne. Sammen kan vi sørge for at best mulig hjelp og støtte blir tilgjengelig for den som behøver det. Enten for seg selv, eller hvis man er bekymret for en annen person, sier Christine Grahn. 

FAKTA OM HJELPETELEFONEN:

  • Gratis og døgnåpen telefontjeneste, som kan nås på telefonnummer 116 123. Dette er et felles europeisk hjelpetelefonnummer. Det betyr at du ved å ringe dette nummeret innenfor EU/EØS, vil få kontakt med hjelpetjenesten i det landet du oppholder deg i. 
  • Hvis du vil skrive med en veileder i stedet for å ringe, kan du bruke Hjelpetelefonens nettjeneste sidetmedord.no.
  • Hjelpetelefonens veiledere er fast ansatt, og får jevnlig oppfølging i form av veiledning og kurs. Det gir innringere og innskrivere stabilitet og trygghet over tid.
  • Hjelpeapparatet (som psykologer, legekontorer og legevakt) henviser pasienter til Hjelpetelefonen, noe som er en viktig anerkjennelse for tjenesten.
  • Myndigheter og presse benytter Hjelpetelefonen som «temperaturmåler» på samfunnet, spesielt ved viktige hendelser.
  • Hjelpetelefonen er drevet av organisasjonen Mental Helse, men har egen administrasjon og økonomi, i tillegg til eget styre.

Flere saker fra Hjelpetelefonen