18. jun 2015 Hjelpetelefonen

Arv løfter kompetansen på Hjelpetelefonen

I 2012 mottok Hjelpetelefonen en arv på 800 000 kroner. Pengene går til utdanning for de ansatte på svartjenestene.

Det var Hjelpetelefonens styre som bestemte at arven skulle benyttes til kompetanseheving for personalet.

Hjelpetelefonen har et opplæringsutvalg bestående av ansatte og ledelsen ved Hjelpetelefonen. I 2014 tok dette utvalget kontakt med Høgskolen i Telemark (HiT), for å undersøke om arven kunne brukes til å utvikle et eget kompetansehevingsprogram under tittelen «Å møte innringerne der innringerne er». 

Målet er å heve og styrke kompetansen til de ansatte i møte med nåværende og framtidige utfordringer, og videreutvikle felles forståelse og arbeidsmetode. 

Høgskolen i Telemark har laget et spesialsydd studie for Hjelpetelefonens ansatte.I dag var første studiesamling på Frogner hovedgård  i Skien der Mental Helses svartjenester holder til. Studiet ledes av høgskolelektor Ragnhild Riis fra Institutt for helsefag, og det vil være fire samlinger fram til jul. De ansatte kan velge å ta eksamen i studiet, hvilket blir belønnet med 5 studiepoeng.

Flere saker fra Hjelpetelefonen