Årsmelding for Hjelpetelefonen
Økte henvendelser, terrorangrepene 22.juli og kursing i selvmordsforebygging er tre viktige punkter i Hjelpetelefonens årsmelding for 2011.
Ukene etter angrepene 22.juli økte antall henvendelser med 50 prosent på telefontjenesten. Hjelpetelefonen økte sin beredskap umiddelbart etter hendelsen. Bemanningsbehov ble vurdert fra dag til dag, og først i august var tjenesten i drift med ordinær bemanning.
Kurset ansatte
Alle ansatte ved Hjelpetelefonen fikk i løpet av 2011 delta på kurs i selvmordsforebygging. Hjelpetelefonen har daglig samtaler med mennesker som ønsker, eller har vurdert å ta sitt eget liv.
- Om lag 500 mennesker tar hvert år sitt eget liv. Derfor har vi lagt vekt på en god skolering i hvordan dette kan forebygges, sier Inger Ellingsen, som er daglig leder på Hjelpetelefonen.
Ressursmessige utfordringer
Hjelpetelefonen har i løpet av 2011 også jobbet med å øke tilgjengeligheten på telefontjenesten. De har satset maksimalt på tekniske tiltak, som har ført til at svarprosenten har gått opp. Den store aktiviteten på forumet til nettjenesten har imidlertid gitt ressursmessige utfordringer:
- Vi har mer behov for ressurser til tjenesten i fremtiden, og har allerede gitt våre innspill til statsbudsjettet til Helsedirektoratet for 2013, sier Inger Ellingsen.
Hjelpetelefonen besvarte til sammen 72 284 samtaler i 2011. Dette er 15 prosent flere enn i 2010. Nettjenesten Sidetmedord.no besvarte 5270 meldinger, som er en økning på 6 prosent sammenlignet med fjoråret. Kameratstøtte.no besvarte 99 meldinger, som tilsvarte 2010.
Du kan laste ned Hjelpetelefonens årsrapport HER.
Les også: Bistand i forbindelse med rettsaken