19. des 2011 Hjelpetelefonen

10 prosent flere innringere i jula

Årlig mottar Hjelpetelefonen 200.000 henvendelser fra mennesker som trenger noen å snakke med. For å møte romjulas påtrykk, får tjenesten ekstra bemanning på enkelte vakter. – Konflikter og andre vonde ting forstørres i jula, sier daglig leder Inger Ellingsen.

KONTRAST: Daglig leder Inger Ellingsen forteller at Hjelpetelefonen får høre om både vonde og gode tanker, følelser og opplevelser omkring jula fra dem som ringer inn.

Eldre som er alvorlig syke og sliter med å fortelle familiens yngste at de ikke vil få feire jul sammen mer. Psykisk syke familiemedlemmer som lever i voldelige forhold. For dem som jobber i Hjelpetelefonen er ikke jula det glansbildet det ofte fremstilles som i media. Det er snarere kontrastenes tid.

- Media beskriver jula på den måten at alt skal være flott og perfekt i forhold til familie, nettverk, aktiviteter og juleforberedelser. Men det vanlige livet er der selv om det er jul. Dessuten spiller juleforberedelser veldig på følelser. De som ikke har det så greit ellers i året, føler seg ekstra utenfor nå. Det finnes også mange som ikke har noen de er glade i, og som de kan være sammen med i høytiden, forklarer Inger Ellingsen.

Hun har en lang liste over hva mange har fortalt at de sliter med i julen, men understreker at Hjelpetelefonen ikke ønsker å svartmale jula.  Faktisk finnes også dem som ringer inn og forteller om en lykkefølelse.

- Vi hører ikke bare tragedier og triste historier. Mange snakker om at de gleder seg til jul og koser seg med alle forberedelsene. Jeg tror telefontjenesten til dels fungerer som et nettverk for de ensomme, fysisk eller psykisk syke, og som av ulike årsaker ikke kommer seg ut blant folk. De har også gode hverdagshistorier som de ønsker å dele med noen.

Hos Hjelpetelefonen starter juletrøkket tidlig på høsten. Da begynner mange å grue seg til jul, ofte fordi de vet at de må tilbringe julaften med familie som de ikke har kontakt med ellers i året. Det skaper en tvungen og unaturlig situasjon.

- Heldigvis er det mange som opplever at det gikk bedre enn de trodde på forhånd, smiler Ellingsen.

Av erfaring vet Hjelpetelefonen at mange vil ringe når de har kommet hjem fra det samværet de har gruet seg så til. Da trenger de å ”lette på trykket”.

- Fra klokka ni – ti om julekvelden, og utover i romjula, forventer vi 10 prosent økning i antall henvendelser, sier Ellingsen, som minner om at Hjelpetelefonen er åpen for alle, uansett hva du måtte ha på hjertet.

- Vi er en gratis tjeneste for dem som har et behov for å lufte sine tanker og problemer der og da. Hvis du ikke har andre å dele dem med, ikke tør eller ønsker å belaste dem rundt deg, da kan du snakke med oss, sier Inger Ellingsen.

Hvis det føles mer naturlig å skrive ned det du tenker på, kan du sende e-post til nettjenesten sidetmedord.no.  Alle henvendelser vil få svar innen 48 timer.

Flere saker fra Hjelpetelefonen