18. nov 2015 Psykobloggen

Gammel og grånet, spottet og hånet?

Det er ikke noe spesielt synd på eldre. Det er ikke derfor jeg skriver dette blogginnlegget. 

Av  Schou og Skaun

Den forenklede tabellen under viser tall fra statistisk sentralbyrå og er en framskriving av aldersfordelingen i Norge ut i fra alderssammensetning i dag, fødselsrate fremover, frafall ved sykdom osv.

Aldersfordeling  

2015

2031

Endring 2015-2031

   

 

 

 

0-17 år  

1 131 636

1 248 539

10 %

18-66 år  

3 351 118

3 684 220

10 %

67-82 år  

588 695

821 077

39 %

> 82 år  

154 108

237 598

54 %

         
Sum folkemengde  

5 225 557

5 991 434

15 %

   

 

 

 

Tallene viser det som kalles for ”eldrebølgen”. Altså at befolkningsøkningen i Norge fremover, prosentmessig har større økning av eldre enn av yngre. Det innebærer for eksempel prosentmessig færre mennesker i yrkesaktiv alder i forhold til prosentmessig antall mennesker som ikke er i yrkesaktiv alder. Det vil i 2031 være 54 % flere mennesker som er over 82 år enn det er i dag. Det vil i 2031 være 39%  flere mennesker  i aldersgruppen fra 66 år og til 82 enn det er i dag.

I perioden fra 2015-2031 hvor antall  over 66 og 82 år øker med henholdsvis 39% og 54 % så øker antall mennesker i aldersgruppen 18-66 kun med 10%. Prosentandelen av unge i aldersgruppen 0-17 år øker i perioden 2015 – 2031 også kun med 10%.

Det er antakelig mange trivselsmessige, helsemessige, servicemessige, boligmessige, byråkratimessige og økonomiske endringer som kommer som et resultat av en prosentmessig høyere andel av eldre mennesker i vårt land.

I denne sammenhengen skriver jeg om service i forhold til vanlige hverdagstjenester som alle, også eldre benytter seg av, hver eneste dag.

Min mening er at det ligger et stort potensial for forbedring når det gjelder service. For eksempel all mulig kundeservice og brukerservice. I dag er det ”20 år gamle mennesker i servicetelefonen” som snakker fort, tenker fort og bruker moderne og nye begreper.

Det er håndverkere som ikke husker at hørselen kan være nedsatt hos en som er 80 år, brukermanualer med liten skrift, IT hjelp fra ”Mars” og ingen tilpasning til eldre, deres normale funksjon og hvilken kunnskap, teknologisk og på annet vis den eldre befolkningen har med seg.

Det er til og med lavtsnakkende personell der de hjelper hørselshemmede med å lære seg å bruke høreapparat…

Kundeorientering heter det jeg snakker om her

Og da snakker jeg om respekt. Ikke stygg design, med knapper store som fotballbaner og null bruksmuligheter.

Det er ikke noe spesielt synd på eldre. Det er ikke derfor jeg skriver dette blogginnlegget. Imidlertid er fakta er at man hører litt dårligere, ser litt dårligere, beveger seg litt saktere, kan få noen aldersrelaterte plager, samt at det ikke alltid er naturlig å lære seg det siste nyeste innen teknologi, når man blir eldre.

Min mening er at respektfull og kundeorienterte servicefunksjoner tilpasset det som er den naturlige utvikling hos et eldre menneske vil forebygge mentale utfordringer hos eldre.

Det er klart det.

Hadde ikke du blitt stresset av å ringe noen for å få løst problemet ditt hvis du ikke forsto hva de snakket om?

Hadde du følt deg som ønsket hvis du måtte forholde deg til folk som var elendige til å forstå dine behov?

Hadde du kanskje følt deg litt dum og utgått på dato ?

Opplevelse av tilhørighet og mestring er viktig for den mentale helsen.

Servicenivået og forståelse for forskjellige behov hos brukergruppene må ivaretas.

Servicenivå i forhold til eldre i dag kan vel ikke akkurat beskrives på følgende vis:

”Gammel og grånet, spottet og hånet” ?. Men kanskje det er noe idet ?

Jeg mener at normal og moderne kundeorientering kan utvikles i forhold til eldre.

Jeg tror det ville være er en smart investering for menneskers trivsel, mentale helse, og antakelig også for næringsdrivende og samfunnet generelt.

Avslutningsvis vil jeg si følgende: For noen år siden kom det en person til meg. Han/hun var 68 år. ”Hva er situasjonen din sa jeg”, som jeg pleier, etter å ha fått informasjon om navn og personalia.

”Ting er greit sa vedkommende. Men jeg vil utvikle meg selv som menneske. Personlig vekst.”

Det var det hele.

Vedkommende ville ha coaching.

Denne lille historien var så absolutt ikke reklame for mine tjenester. Det var kun en koselig historie om et menneske som på grunn av alder hadde mer tid enn før og ville bruke deler av denne tiden til å utvikle seg som menneske.

Indre reiser kan være viktig og spennende det, uansett alder.

Jon Schau er stand-up komiker og forfatter, mens Egil Arne Skaun Knutsen er psykolog og har en egen blogg:  Psykogrubbel